Wednesday 19 July 2017

Punca fungus pada kucing dan cara rawatan

Fungus ialah jangkitan kulit yang sering berlaku pada kucing. Terdapat beberapa jenis ketegori fungus yang sering dijangkiti pada kucing dan jenis fungus yang sering dijangkiti pada ialah dermatophytosis atau lebih dikenali Ringwom.

Fungus ini sejenis parasit yang menghuni kulit kucing atau lebih spesifik dibahagian hair follicle. Kesannya memberikan keguguran bulu kucing dibahagian yang dijangkiti dan menampakan kesan kemerah merahan dan ada juga bukan kemerahan pada sesetengah kulit kucing. Ringworm ini sering terdapat dipermukaan tanah atau pasir kucing. 

Kucing yang suka berguling-guling atau bermain dengan tanah berisiko tinggi terkana jangkitan fungus ringworm ini. Jadi elakkan kucing anda sering didedahkan dengan tanah. Jika kucing anda jenis indoor dan mengunakan pasir kucing, pastikan selalu bersihkan tempat najis kucing dan jangan biarkan najis kucing terkumpul kerana ia meningkatkan risiko terkena fungus. 


Image result for pasir clumping biasa
contoh pasir clumping biasa, dan najis kucing yang terkumpul meningkatkan jangkitan fungus dan juga penyakit lain pada kucing - pic dari google


Biasanya ''pasir clumping biasa'' agak berdebu dan boleh meningkatkan terkena jangkitan. kalau sue, sue suggestkan mengunakan pasir jenis crystal atau pasir mengandungi anti bacterial kerana dapat mengurangkan risiko terkena fungus. Dulu kucing sue sering dijangkiti fungus yang teruk, tapi setelah sue guna pasir crystal, jangkitan fungus pada kulit kucing hampir tiada langsung. Kelebihan mengunakan pasir crystal ialah najis kucing dan hancing kencing kucing kurang berbau berbanding mengunakan pasir clumping biasa. Dan yang paling penting ianya tak berdebu dan dapat mengurangkan risiko jangkitan fungus.


Foto Fi Elina.
contoh pasir crystal brand fussie, flavour lavender


Biasanya jangkitan ringworm ni terkena di bahagian perut, muka dan sekitar telinga kucing. Jika pergi ke klinik haiwan biasanya doktor akan bagi ubat cream dan medicated shampoo untuk merawat fungus jenis ini.

Gambar dibawah adalah salah satu contoh jangkitan ringworm yang biasa berlaku dikalangan kucing. 

dihidung

dapat dilihat disekitar lengan kucing

disekitar telinga

dikaki kucing

yang ni satu badan !_!


disebabkan kucing sue banyak, dan untuk mengurangkan kos pergi klinik haiwan, sue mengunakan SK bioseptic dan juga zen spray. Jika mengunakan secara berterusan dan rajin disapu pada kucing insyallah dapat kesembuhan dapat dilihat seawal 2 minggu. 


sk antiseptic: kelebihan merawat fungus, kurap, luka. kucing selsema, sakit mata,


zen spray: lebih kepada mandian seluruh badan kucing. cuma spray kat badan kucing. tak perlu bilas balik dengan air. biarkan ia kuring pada badan kucing. sampoo ini ada anti microbial, virus bagi membasmi fungus, kurap kucing



6 comments:

  1. Mcmn dgn penggunaan pallet kayu? Kucing saya byk kurap especially kat telinga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada juga pallet kayu yang okay dan bagus untuk kucing. bergantung pada brand encik guna. kalau kurap tu, kalau agak teruk bawa ke vet dr akan bagi ubat untuk luruhkan kurap itu. kalau vet agak jauh, boleh cuba product sk antiseptic dan mandian zen spray. tapi kena selalu rajin bagi rawatan berterusan pada kucing anda.

      Delete
  2. Dekat mana boleh beli SK antiseptic tu?

    ReplyDelete
  3. assalam. nak tanya. pasir clumping x bagus ye walaupun najis kucing dibaluti pasir dan x kotor. jadi pasir anti clumping lagi bagus ye? anticlumping ni jenis yg x balut najis dgn pasir.

    ReplyDelete
  4. Salam nk tnye kucing dkt rumah sy ni dri bawah tengkuk smpai ke dada luka xpernah abes ,keluar air bisa n darah,dh bawak pegi klinik tapi xsembuh jgak,kalau ad ubat yg sesuai boleh wsap sy 0198100403 solihin,tq

    ReplyDelete
  5. Stainless Steel - Titanium Barn - Teton Arts
    Stainless Steel. stainless steel. Stainless Steel. Product titanium quartz meaning Type: titanium trimmer as seen on tv Stainless Steel. titanium cerakote Weight: titanium build 5 lbs. (10 titanium tent stove grams) Product Code: 00030-003700. Type: TENIC.

    ReplyDelete

Kenapa kucing anda perlukan "cat grass" atau tumbuhan

kucing ialah sejenis haiwan karnivors yang hanya memakan daging haiwan lain. Di dalam perut kucing tiada enzyme bagi mencepatkan ...